tisdag 10 januari 2012

Skratta eller gråta!

Kommer från arbetsförmedlingen, jag har blivit inskriven igen i Jobb- och Utvecklingsgarantin. Han skulle ta reda på om platsen på Samhall finns kvar. Han säger dock åt socialtjänsten att den finns kvar så då betalar de inte ut försörjningsstöd. Smart va? Min ordnade praktikplats försvann, den socialtant jag nekande komma på mötet sitter i styrelsen i den förening som jag hade ordnat en praktikplats hos.
Jag har skrivit till henne och frågat varför hon först lovar en plats och sen tar tillbaka den.
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, allt känns förbannat tungt just nu.

Om jag inte ordnat mig en praktikplats innan den 8 februari kommer arbetsförmedlingen att anvisa mig till grannkommunen 8-9 mil bort, enkel resa.
Jag undrar hur jag ska söka både jobb och praktikplats samtidigt. Ska jag först fråga efter ett jobb och om jag då får ett nej, ska jag fråga efter en fas3 plats då? Om de då tar emot så är det fråga om utnyttjande.  Hur fan gör man?
Jag börjar inte en praktik på annan ort och det innebär att jag kastas ut från garantin igen, börja om med alla överklagande, söka försörjningsstöd och bli nekad. I allt detta ska man hålla modet uppe och söka jobb för det är det jag vill ha om nu nån trodde nåt annat.
Handläggaren avslutade mötet med att fråga om jag spelade in. Jag spelar alltid in, sa jag.

Jag vet inte hur jag ska orka gå vidare, jag vet inte heller hur.  Orkar inte med att alla myndigheter bara motarbetar mig hela tiden. Det är tur att det finns människor i min närhet som ser vad som är ruttet, det är tur att jag har en fru och barn som förstår vilket läge jag har hamnat i. Tack för att ni finns!

2 kommentarer:

Gubben sa...

Först vill jag bara hoppas att det löser sig snart för dig!
En liten fråga. Handläggaren vet ej om platsen på samhall finns kvar, med säger det till socialtjänsten! Det skulle du inte gått med på! Bra idé att spela in samtalen med Arbetsförmedlingen.

Lycka till med allt! Det kommer säkert att ordna sig ska du se!
Bra blogg du har mycket intressant!

Arbetssökande sa...

Tack! Man får hoppas jag får ett jobb snart. Jag har bett socialtjänsten att undersöka om platsen på Samhall finns kvar. Jag ringde själv dit och platsen fanns inte kvar. Men vad gör man? Myndigheter har för vana att hålla varandra om ryggen.