torsdag 5 januari 2012

Vem styr skutan?

Fick mailrespons från sociala i dag, att det är viktigt att jag deltar på deras trepartssamtal. Vad då deras? Jag har bokat besöket på af före jul och nu skriver de att det är deras, kanske små saker att hänga upp sig på men det är deras sätt jag blir förbannad på.
Jag ringde den socialsekreteraren som skickade brevet och frågade om de kan delta på mötet utan min tillåtelse. Jag frågade vilken lag, förordning eller paragraf tar de stöd av?
"Jo, vi kan göra så om vi vill", fick jag till svar. "Men du får ta det men en handläggare om du inte tänker delta. Det är viktigt att du kommer när arbetsförmedlingen kallat dig."
Jag förklarade för henne att det är jag som ordnat ett möte med min handläggare på arbetsförmedlingen, jag har aldrig blivit kallad och ni har inget där att göra då ni inte betalar försörjningsstöd. Hon höll fast att det var deras fulla rätt att delta.

Tio minuter efter avslutat samtal kom ett mail från sekreteraren som ville tydliggöra det hon sagt per telefon, att om jag inte vill att de ska delta ska jag meddela dem det. 
Jag var tvungen skratta för mig själv.

Inga kommentarer: